luni, 21 martie 2011

restituiri fragmentate... EXODUL

Victor BRAUNER- Conscienza-


"Voi n-aţi fost zămis­liţi pe drumuri,
co­piii voştri n-au fost luaţi
şi îne­­­caţi într-un canal,
pi­soi cu ochi lipiţi şi orbi,
n-aţi rătăcit din­­­­­­tr-un oraş în altul,
nu v-a pân­­­dit po­liţia pe străzi,
voi n-aţi văzut în zori de zi masacre,
n-aţi fost vârâţi în trenuri pentru boi,
n-aţi cunoscut sfâşie­torul ho­hot
al înjosirii, nici n-aţi is­păşit
o crimă niciodată făp­tuită,
cri­ma de-a fi, de-a res­pira, schimbând
atâtea nume şi atâtea chipuri
pentru-a scăpa de numele rostit
cu ne­sfârşita scâr­­bă şi de chipul
scuipat de-ntrea­ga lume. Va veni,
ştiu bine, va veni o zi în care
acest poem îl veţi avea sub ochi.
Ce v-ar putea solicita? Ni­­mic.
Priviţi-l şi luaţi seama! E un stri­­gat!
Atâta tot. Putea-voi să-l sfâr­şesc?
Dar când sub talpă veţi strivi, voi, smocul
de iarbă şi urzici, veţi şti, atunci,
c-am fost şi eu, cândva, un om, un om,
un om al unei epoci dis­părute,
de mult uitată, poate, pentru voi,
veţi şti atunci că inocent am fost,
şi că, la fel ca voi, aveam şi eu
obrazul încrustat de bucurie,
de mi­­lă şi de furie, un chip
de om la fel ca voi - şi-atat!"

Ultimele cinci versuri sunt gravate, în engleză şi în ebraică, la in­trarea în "Sala Numelor" din Memorialul Ho­locaustului, Yad Vashem, de la Ierusa­lim, fiind sem­nate:

Benjamin Fondane (Iasi, 1898 - Auschwitz, 1944).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu